Založ si blog

zrušenie VÚC nie je téma

návrh poslanca beblavého na zrušenie samosprávnych krajov je nezmysel. Jedno však treba uznať. možno nechtiac, ale predsa, upútal pozornosť na potrebu modernizácie samosprávy.

jeden poslancov argumentov pre zrušenie vyšších územných celkov vyplýva z postoja: „15. rokov ich pôsobenia považujeme za dostatočný čas na zhodnotenie ich činnosti.“

namiesto zhodnotenia ponúka recept, ktorý ešte viac ublíži, a prehĺbi problémy. napriek tomu, že pri hľadaní argumentov na poslanie samosprávnych krajov do minulosti si dal záležať, treba konštatovať, že sa nechal viesť pocitami. a tie, ako dobro vieme, môžu byť aj falošné.

poslanec mimo iného tvrdí, že „právomoci by sa prerozdelili medzi mestá a obce na jednej strane a štátnu správu na strane druhej.“

problémom je, že rozdeleniu kompetencií musí predchádzať inventúra toho, ako efektívne sa uplatňujú kompetencie presunuté na miestnu územnú samosprávu a regionálnu samosprávu reformou verejnej správy z dielne oboch vlád mikuláša dzurindu. tu ani zďaleka nejde o žonglovanie s percentami z výnosu dane z prímu fyzických osôb, nakoľko to je len jeden aspekt fiškálnej decentralizácie. mimochodom kroku, ktorý nadväzoval na decentralizáciu kompetencií v mnohých oblastiach.

ďalším konštatovaním autora myšlienky je, že „všetky kompetencie VÚC by dokázali v rovnakej alebo lepšej kvalite vykonávať buď obce alebo štát, pričom by sa ešte ušetrilo.“

1.) ak by ich mali obce a štát vykonávať „v rovnakej kvalite“, potom niet čo meniť.

2.) ak od nich očakávame „lepšiu kvalitu“, potom opäť narazíme na audit doterajšieho výkonu kompetencií. bez tejto inventúry to jednoducho nejde! 

za pozornosť stojí aj to, že „návrh dáva mestám a obciam právo prevziať zriaďovateľské právomoci k školským, sociálnym či kultúrnym zariadeniam miestneho charakteru.“

samosprávy by tak získali nové kompetencie. fajn. ale ich problémom nie je dlhokánsky zoznam kompetencií, ale napríklad finančná disciplína štátu pri preplácaní preneseného výkonu štátnej správy. na čo je dobré mať povinnosti na ktoré doplácate? na čo je dobré mať ďalšie kompetencie, keď na chýba vyhodnotenie toho, ako efektívne sa spravujú doterajšie?!

na vyššie územné celky a miestu územnú samosprávu treba pozerať aj z hľadiska pomeru medzi originálnymi a prenesenými kompetenciami. dovolím si tvrdiť, že kým takmer 80 % kompetencií miest a obcí je originálnych, tak približne rovnakým percentom kompetencií disponujú samosprávne kraje v rámci preneseného výkonu štátnej správy. už len ten pomer je ďalším dôvodom na komplexný prístup a nie pocitové rozdeľovanie kompetencií.

„vlna nových kompetencií môže spôsobiť cunami“

preto ďalší dôvod pre inventúru doterajších kompetencií a až následne kreslenie nového usporiadania samosprávy.

myšlienka rušenia VÚC pôsobí ako vystrihávanie diery, na ktorú je najskôr potrebná záplata. aj úvaha o znížení počtu VÚC (ktorej som osobne naklonený) je druhoradá. počet je v tomto momente iba hra s číslami. náš model samosprávy dnes nepotrebuje revolúciu, ale evolúciu. takú, ktorá bude akceptovať dynamický rozvoj vidieckych sídiel. ale aj to, že malé dediny, mestečká a krajské mestá nemôžu mať na svojich pleciach rovnaké právomoci.

mestá a obce prešli za 25 rokov úctyhodnú cestu. keď mal štát problémy so základnými školami (obrovským modernizačným dlhom a neefektívnou školskou sieťou) ich hodil mestám a obciam. neváhal im dať malé nemocnice a do pol roka upravil zákon o exekútoroch, ktorí sa podpísali pod ich vynútenú privatizáciu. mohol by som pokračovať… podstata je v inom.

samospráva stojí na vlastných nohách. ak chceme, aby nezakopla, prestaňme hazardovať so zmenami, ktoré jej môžu ublížiť. máme za sebou dlhé roky od najväčšej novodobej reformy verejnej správy a stabilizovaný systém miestnej aj regionálnej samosprávy. to je najlepší dôvod na užitočný audit.

prvoplánový návrh na zrušenie vúc hrozí niektorým, ale škodí všetkým”

prečo sme sa s čechmi nerozišli?

15.09.2017

len nedávno sme si pripomenuli 25. výročie rozchodu s českou republikou. v podstate bolo počuť oslavné ódy na kultivovaný rozvod, po ktorom sme sa stretli v európskej únii. pravdou je, že nás viac »

malý okres s veľkou perspektívou

28.07.2017

medzilaborce sú najmenším okresom na slovensku, ktorému sa ťažko dýcha aj preto, lebo je na úplne opačnom konci slovenska ako bratislava. má však šancu sa nadýchnuť a rásť. vidím to v viac »

majú regióny budúcnosť?

18.07.2017

v dobe, kedy sa mestá chcú profilovať ako motory rozvoja a na obce sa pozerá cez prsty kvôli malému počtu obyvateľov je táto otázka mimoriadne dôležitá. netreba snívať o tom, aké by to viac »

volby, nemecko

Liberáli a Zelení môžu podržať kancelárku

26.09.2017 09:05

Voliči rozdali karty tak, že obe strany sa môžu ocitnúť vo vláde.

Referendum v Kurdistane

Kurdi urobili prvý, symbolický krok

26.09.2017 08:55

Sotva kto pochyboval o tom, že hlasovanie sa môže skončiť inak ako pozitívnou odpoveďou voličov.

Kushner

New York Times: Nejmenej šesť Trumpových poradcov používalo súkromný e-mail

26.09.2017 08:55

Okrem prezidentovho poradcu Jareda Kushnera je medzi nimi aj bývalý hlavný stratég Stephen Bannon alebo bývalý personálny šéf Bieleho domu, Rein Priebuss.

Euro, graf, ekonomika

Záujem investorov o východné Slovensko rastie

26.09.2017 08:34

Na Slovensko prichádza okolo 90 nových potenciálnych investorov, z toho približne polovica má záujem o východné Slovensko.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 67742x
Priemerná čítanosť článkov: 4839x

Autor blogu

Kategórie