Prepojenie vysokej politiky na komunál dáva stranám čerstvé témy, iný uhol pohľadu, ale aj zrkadlo paragrafov vo vzťahu k životným situáciám. Partaje etablované v samospráve môžu mať z intenzívneho kontaktu s dennodennou bezprostrednosťou mnohé benefity. Ale nie každá stranícka značka túži po spätnej reakcii. Hlavne, ak sú postavené na neomylnosti svojho lídra, ktorému je všetko okrem pritákavačov na obtiaž.
My sme presadili, vy zaplaťte
V ostatných komunálnych voľbách strany na kandidátnych listinách vytvorili zaujímavý priestor pre zástupcov miest a obcí. Na jednej strane deklarovali prepojenie na komunál, na druhej strane treba konštatovať, že samospráva nebola v centre ich pozornosti. A čo je najhoršie, mnohé opatrenia s preukázateľne negatívnymi dopadmi na mestá a obce presadzovali, obhajovali, alebo dokonca navrhovali starostovia či primátori. Hoci museli veľmi dobre vedieť, že to nepomôže ani ich samosprávam a určite to ublíži aj ostatným kolegom v komunále. Celoplošná zimná údržba, čipovanie psov atď, atď. Nové povinnosti, ďalšie úlohy, my sme presadili, vy zaplaťte.
Lokálni lídri zabrali
Najsilnejšie vládna strana SMER – SD získala v parlamentných voľbách 834 481 hlasov. Na kandidátnej listine mala 9 starostov, respektíve primátorov, ktorí jej z celkového počtu hlasov priniesli 8, 8 %. Druhá najsilnejšia vládna strana SNS získala 225 386 hlasov, z ktorých 7, 4 % boli preferenčné krúžky 14 štatutárov miest a obcí. MOST mal na svojej 150 člennej kandidátke 34 starostov a primátorov, ktorých podiel na zisku 169 593 hlasov predstavoval 20, 3 %. V prípade OĽANO treba jasne konštatovať, že traja starostovia na kandidátnej listine prispeli k volebnému výsledku 2 258 preferenčnými hlasmi, čo je identické s jedným starostom na kandidátke SaS, nakoľko jeho preferenčné krúžky boli na úrovni 2 365 hlasov.
„A tak, v prípade oboch strán bol prínos zástupcov z komunálu na úrovni 0, 7 %.“
Mimoparlamentné KDH získalo 128 908 hlasov, ale 16 281 patrilo preferenčným krúžkom 13 starostov a primátorov. Ďalšie súčasné parlamentné strany sú vo vzťahu ku komunálu tak riedke, že sa neoplatí nič viac komentovať. Napokon, keď SaS navrhovala to, aby sobášiacimi neboli len starostovia, primátori, či poslanci z komunálu, ale aj národnej rady, len potvrdila to, do akej miery chápe podstatu miestnej územnej samosprávy…
Nielen o krúžkoch
Prínos predstaviteľov komunálu na kandidátnych listinách automaticky neznamená úspech. Dokonca netreba opomenúť ani fakt, že kandidáti z tohto prostredia možno získali pre svoje strany ďalšie hlasy, mimo tých, ktoré sú priamo ich preferenčnými krúžkami.
Pravdou zostáva, že prepájanie vysokej politiky s komunálom môže byť prínosné, avšak je výlučne na zodpovednosti partají, či sa budú spoliehať na krúžky, alebo na témy, užitočnú agendu, na ochranu princípov miestnej územnej samosprávy. Aj to dokáže, či sa sústreďujú na výsledky, alebo na vyhliadky. Lebo komunál nie sú nosiči hlasov, ale relevantných tém.
Pozorne som sledoval vaše vystúpenie v TA3, ...
Celá debata | RSS tejto debaty