Strategický plán reštartu

Šírenie nebezpečného vírusu nás zaskočilo. Odkrylo stav civilnej ochrany, realitu v krízovom riadení, ale aj proaktívnosť samospráv. Keďže situácia nastala v období výmeny vlád, o ďalšie komplikácie nebola núdza. Slovensko musíme posunúť od ústredného krízového štábu k ústrednému hospodársko-sociálnemu pracovnému tímu.

Tichý sociálny dialóg

Práve príchod novej vlády a rýchlosť prijímania niektorých sanačných opatrení na pomoc privátnemu sektoru a zamestnancom boli sprevádzané ignorovaním tripartity. Až na drobné výnimky, kedy rokovania aktivovala časť sociálnych partnerov.

Z tohto dôvodu je otázny efekt a všeobecný prínos prijatých rozhodnutí so zatiaľ otáznym dopadom na verejný aj súkromný sektor. Hlavne, ak sme neraz svedkami nejednoznačnosti, výnimiek na výnimky, ale aj  sporných ekonomických zásahov do sociálneho systému. Ponechanie sociálneho dialógu ako „povinnej jazdy“, namiesto využitia praktických skúseností a konštruktívneho prístupu jeho členov by bolo nanajvýš škodlivé. Tu už predsa ide o spoločnú budúcnosť, udržateľnosť a pozitívny výsledok.

V kontexte toho Slovensko popri Ústrednom krízovom štábe potrebuje aj ústredný hospodársko-sociálny pracovný tím. Nemôže byť tieňovou vládou, ale jazykom všetkých sociálnych partnerov s jasným poslaním: zadefinovať opatrenia pre naštartovanie ekonomiky a transformáciu hospodárskej politiky. Potrebujeme mnohé zásadné reformy. Kvoli minimalizácii rizík im musí predchádzať strategický medzirezortný plán reštartu.

Škrty a neistota

Očakávané, a v odhadoch kvantifikované výpadky na príjmoch samospráv, neveštia nič dobré. Minimálne sa zopakuje minulosť, a skúsenosti samospráv z ekonomickej krízy v rokoch 2007 – 2008. Vyhliadky nie sú pozitívne. Hovoriť o rizikách je namieste.

Prvý mesiac podávania rýchlej pomoci v boji s korona vírusom ukázala samospráva svoju silu. Komunál v mnohom suploval štát a namiesto paniky šíril rozvahu, formou prevencie poskytoval prvú pomoc, hasil vznikajúce požiare.

Neuváženými krokmi, pocitovým rozhodovaním a nedostatočnou podporou však mestám a obciam hrozí kritická budúcnosť. Dokonca veľmi vážne musíme hovoriť o tom, že umením richtárov a zastupiteľstiev v mnohých regiónoch bude zabezpečiť základné úlohy samospráv. Tak kvôli výpadkom na príjmoch, ako aj v súvislosti s tým, že vznikajúci problém ešte znásobila legislatívna smršť, ktorou na mestá a obce v priebehu ostatných dvoch rokov prechádzali nové povinnosti, avšak bez peňazí. Aj preto možno očakávať znásobenie prichádzajúcich problémov.

Škrtať v plánoch, znižovať výdavky, obmedzovať verejné služby a výrazne utlmovať investície sú nepopulárne, ale na túto chvíľu nevyhnutné opatrenia. Komunál však nemôže zastaviť život. Potrebuje pomocnú ruku, aby naďalej plnil svoje úlohy, poslanie, to, čo od neho očakávajú obyvatelia, žiaci aj seniori, podnikatelia i dobrovoľníci, športovci aj kultúrna obec. Samosprávy potrebujú istotu príjmov, ale aj intenzívny sociálny dialóg, teda otvorenie priestoru na to, aby svojim potenciálom prispeli k naštartovaniu ekonomiky, formovaniu hospodárskej politiky aj ochrane pracovných príležitostí, a plneniu ich úloh.

„Slovensko sa v najbližšom období musí s plnou vážnosťou venovať formovaniu krajiny v pokoronovej dobe.“

Z tohto procesu nemožno vynechať samosprávy, ktoré sa mimoriadne osvedčili. V minulosti asistovali pri plnení štátnych aj medzinárodných ambícií, podporovali kroky k plnoprávnemu členstvu Slovenska v Európskej únii, naplno využívajú samosprávny potenciál v prostredí V-4 a počas ostatnej ekonomickej krízy preukázali mieru spoločenskej zodpovednosti.

Jasné parametre Slovensko-Českej spolupráce

18.11.2024

Medzivládne komisie nie sú „povinná jazda“ z tradície či nostalgie. Majú zmysel, ktorý musí sprevádzať jasný plán spolupráce pre osoh ľudí v prihraničí. Je to agenda, ktorá musí byť aktívnou súčasťou regionálneho rozvoja. Dobrí susedia si pomáhajú a ešte lepší spolupracujú. Aj preto sa v septembri v Skalici a v piatok v Čadci stretli zástupcovia [...]

Aký volebný systém pre Slovensko?

13.11.2024

Po 35 rokoch od Nežnej revolúcie, s blížiacim sa Dňom boja za slobodu a demokraciu, je čas poukázať na problémy a spárovať ich s riešeniami. Dnes nestojí téma tak, či meniť alebo ponechať súčasný volebný systém, ale ako ho zmeniť. Dôvodov na zmenu je pomerne veľa. Politický systém skorodoval a máme model, ktorý umožňuje neštandardným subjektom pôsobenie [...]

Skončilo hádzanie polien

05.09.2024

Od prvého augusta platia zmeny vo verejných obstarávaniach. Reagujú na mnohé strasti, odstraňujú bariéry, kopírujú potreby aj požiadavky. Na kontrolných mechanizmoch sa pritom nič nemení. Napriek tomu sme svedkami kritiky, ktorej chýba kontakt s realitou. Čo hrozilo? Mali sme iba dve možnosti. Buď pôjde všetko po starom, alebo systém bude fungovať lepšie. Ponechanie [...]

Matúš Šutaj-Eštok

Akcia Vostok: Osoby z prípadu možného útoku na východe zaistili a vyhostili, potvrdil Šutaj Eštok. Podozrivý je aj občan SR

02.12.2024 21:36

Možná príprava útoku mala údajne spočívať v zničení alebo znefunkčnení dôležitého energetického zariadenia, konkrétne plynovodu alebo ropovodu.

Michel Barnier / Sebastien Lecornu /

Barnier presadil návrh rozpočtu bez hlasovania, riskuje vyslovenie nedôvery. Le Penová mu dala ultimátum

02.12.2024 21:07

Ak by v dôsledku hlasovania parlamentu Barnierova vláda padla, stala by sa najkratšie vládnucou v dejinách francúzskej Piatej republiky.

Péter Szijjártó

Szijjártó z Moskvy: Rusko napriek novým sankciám zachová dodávky energií Maďarsku

02.12.2024 19:21

Šéf maďarskej diplomacie tvrdí, že USA sa snažia dostať krajiny strednej a juhovýchodnej Európy do zložitej situácie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 63
Celková čítanosť: 270116x
Priemerná čítanosť článkov: 4288x

Autor blogu

Kategórie