zdieľaná ekonomika si postupne získava priaznivcov a vyvoláva tlak na opatrenia, ktoré majú vymedziť deliacu čiaru medzi spoluprácou a obchádzaním daňových povinností. to prvé potrebuje podporu a druhé má chrániť ušľachtilú myšlienku. od princípov zdieľanej ekonomiky nie je ďaleko k zdieľanej samospráve. k otvorenej spolupráci, ktorá posúva hranice trhu, sleduje zvyšovanie efektivity a poskytuje malým šancu robiť veľké veci.
schopnosť spolupracovať je prirodzeným prejavom zodpovednosti. je opakom sebectva, má navrch pred individualizmom. vytvára podmienky na rozvoj aj súdržnosť. práve preto by sme sa mali popri zdieľanej ekonomike zamerať aj na možnosti tzv. zdieľanej samosprávy. na podporu ich vnútorného potenciálu, ktorý nie je malý, ale je pomerne zanedbaný. v otvorenej ekonomike je trh limitovaný jediným, a to možnosťami presadiť sa na novom teritóriu. zdieľanie poznatkov, snaha o získanie ekonomickej sily, rast pracovných príležitostí a využitie vlastných benefitov, ktoré umožnia návrat perspektív do prihraničia, do periférnych kútov slovenska, sú výzvy, ktorým sa nevyhnú mestá, obce, ani ich obyvatelia. už dnes cítiť, že automobilky a veľkí investori nemôžu byť rovnomerne rozptýlení po celom území, a to platí aj o ich subdodávateľoch.
princípy zdieľanej ekonomiky
zdieľaná ekonomika je formovaná na princípoch, ktoré sa dajú veľmi komfortne preklopiť do samosprávy, čo zvyšuje šancu na úspešné riešenia a šetrí čas v hľadaní nových východísk.
princípy zdieľanej ekonomiky |
nepoužívané stráca hodnotu |
prístup k veciam je lepší ako vlastníctvo |
dôvera |
inými slovami,
„hodnotu má ten kapitál, ktorý sa využíva,“
pričom ambíciou by mala byť snaha vytvoriť optimálny model spolupráce ktorého výsledkom je spolupráca s viacnásobným prínosom. pre tých ktorí vlastnia, pre tých, ktorí používajú a samozrejme, prínos má patriť tým, komu je spolupráca určená. pohľad na princípy zdieľanej ekonomiky ponúka východiska pre kooperáciu samospráv, v ktorej je dôležité zosúladiť ochotu a možnosti.
podpora investícií do spolupráce
problémom zdieľanej samosprávy nie je to, že by sa nebolo o čo podeliť, ale to, že chýba jasná podpora tohto úsilia. absentuje podpora investícií do komunálnych podnikov, ktorých aktivity by sa mohli rozšíriť na susedné samosprávy. slovensko potrebuje aktívnejšiu motiváciu na spoluprácu samospráv spolupracovať na novom trhu, na báze mikroregiónov, ktoré keď sa teraz začnú spájať na výkon konkrétnych verejnoprospešných činností, následne budú pripravené modernizovať územie koncepčnými nástrojmi a inováciami. napríklad agendou inteligentných riešení známou ako smart, využitím vidieckeho charakteru územia nielen na cestovný ruch či agroturistiku, ale aj pre produkciu zeleniny zo siete svojich škôl a sociálnych zariadení, prípadne na alternatívne zdroje energií. všetko z toho je nielen perspektívne, ale aj mnohonásobne prínosnejšie v porovnaní s tým, aby sa gazdovanie na pôde sústredilo len na prijímanie štátnych dotácií.
spolupráca obcí na báze spoločného spravovania verejného osvetlenia a miestnych komunikácií, úpravy zelene aj ihrísk, prípadne na báze energetiky sú možnosti na podporu lokálnej hospodárskej politiky, zvyšovanie pracovných príležitostí tých, ktorí majú zdravé, ale prázdne ruky. na zväčšenie vnútornej spotreby a efektivitu zabezpečovanie služieb. lokálnu hospodársku politiku nemožno vymedziť len tým, že mestá a obce sú správcami a zároveň platcami dani, schvaľujú územné plány a otváracie hodiny prevádzok. treba ju vidieť v malých a stredných podnikoch s majetkovou účasťou samospráv, ktoré sa orientujú na služby, a nie prerozdeľovanie zisku. mikroregión postavený na detailnom poznaní územia dokáže viac ako každá samospráva samostatne. hlavne ak sa spoločne pripraví na budúce trendy. tie postupne prichádzajú a nemali by sme sa nimi nechať zaskočiť.
od medzilaboriec po záhorie
zdieľaná samospráva by mohla poskytnúť potrebné východiská a pripraviť samosprávy na ďalšie obdobie. na jednej strane rešpektuje ich integritu a pritom každú otvára potrebnej modernizácii a požiadavkám nového komunálneho manažmentu, v ktorom by kvalita verejnoprospešných služieb mala byť najvyššou zdieľanou hodnotou.
nie je to útok na princípy trhového hospodárstva, ale obrana samospráv, ktoré najčastejšie cítia zlyhania trhu. v obci, kde je sto stĺpov verejného osvetlenia, nikdy nebude taký záujem o jeho prevádzku súkromnou firmou ako v prípade krajského mesta. to isté platí o každej inej verejnoprospešnej činnosti vykonávanej v malom, ale s veľkým rizikom. namiesto veľkých rizík sa preto treba sústrediť na veľké príležitosti. a platí to od medzilaboriec až po záhorie.
Experimentov na samospráve sa už vykonalo dosť.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty