Žiadne rozhodnutia bez diskusie, spolupráca nad rezortizmom. Presne tieto princípy som si so sebou priniesol z rezortu regionálneho rozvoja aj na ministerstvo vnútra. Nie ako politické heslá, ale ako reálny návod na zmeny. Lebo samosprávy potrebujú modernizáciu. A my nechceme nič meniť bez toho, aby sme najskôr nepočúvali tých, ktorých sa zmeny týkajú.Veď aj zákon o verejnom obstarávaní sme menili až po tom, ako nám regióny dali silný mandát. A to isté platí aj teraz.
Samosprávy nie sú politická korisť
Obec, mesto ani samosprávny kraj nepatrí žiadnej strane. Patrí ľuďom. A tí očakávajú, že samospráva bude fungovať odborne a stabilne. Ak 75 % starostov a primátorov hovorí, že samosprávy potrebujú modernizáciu, tak to neignorujme. Poďme s nimi diskutovať, ponúknuť návrhy, ale zároveň si vypočuť argumenty z regiónov.
Ak niekto povie, že má lepší nápad – sem s ním. Samospráva totiž nie je súťaž ega, ale služba verejnosti.
Nielen výročie, ale aj príležitosť
Od obnovenia samosprávy na Slovensku v roku 1990 ubehlo 35 rokov. Za ten čas sa vymenili generácie starostov aj voličov, ale chaos v niektorých oblastiach ostal. Medzi nimi aj hlavní kontrolóri – volení poslancami, platení zastupiteľstvom, závislí na ich vôli. Ale nemajú byť nezávislí? Po 35 rokoch samosprávy je najvyšší čas prijať zákon o kontrolnej činnosti v samospráve a povedať čo a akým spôsobom má robiť hlavný kontrolór. Je čas urobiť z nich odborníkov, nie politických nominantov. Preto poďme zaviesť skúšky ich odbornej spôsobilosti, aby sa samosprávy mohli spoľahnúť na profesionálnu kontrolu. Nie na zákulisné dohody. Máme 25 rokov od zavedenia fiškálnej decentralizácie. Aj toto je pomerne dlhá doba na objektívne posúdenie reality, ktorou žijeme v oblasti financovania samosprávy. Vieme k tomu pristúpiť vecne, porovnaním pôvodného modelu so súčasným, ale aj z hľadiska trendov, na ktoré musíme reagovať.
Chýb, ktoré brzdia modernizáciu samospráv, je pomerne veľa. Preto je na mieste povedať si aj to, že zložitá legislatíva ide ruka v ruke s roztrieštenou samosprávou. Dnes máme samostatné zákony o všetkom možnom – o samospráve, o voľbách, o majetku.
„Chýba nám jeden ucelený rámec. Nebolo by predsa lepšie mať jeden balík komunálnej legislatívy?“
Poďme si tiež povedať, ako odstupňovať jednotlivé kompetencie. Aby ich najmenšia dedina na svojich pleciach nemala toľko, ako okresné, krajské alebo hlavné mesto. Nie je to fér. Preto je čas priznať realitu a nastaviť systém tak, aby bol spravodlivý a funkčný.
Stabilný model
Mojou ambíciou aj na rezortne vnútra je vo vzťahu k samospráve vytvárať čo najlepšie podmienky pre jej fungovanie. Uvedomujem si, že nie na všetky problémy máme kompetenčné zázemie, ale v oblasti modernizácie a stabilizácie samosprávy máme záujem presadzovať riešenia, ktoré budú reflektovať na to najcennejšie – na skúsenosti komunálnych lídrov z aplikačnej praxe.
Chceme zagarantovať istotu a stabilitu. Preto naberme guráž a poďme sa dohodnúť na existenčnom minime – aby štát garantoval samosprávam minimálnu výšku príjmov na úrovni predchádzajúceho roka. Samosprávam zabetónujeme dno. Budú vedieť, s akými peniazmi môžu počítať a vytvoria si reálny rozpočet – už to pre nich nebude hádanka.
Otvorene si tiež povedzme, že vzdelávanie v samospráve má byť investícia do kvalitných ľudí a nie biznis s paragrafmi. Preto je na mieste zakývať všetkým súkromným firmám, ktoré na tomto vzdelávaní zarábajú. Je najvyšší čas zaviesť systém vzdelávania starostov, primátorov aj odborných zamestnancov, ale tak, aby to nebol biznis. Na tomto vzdelávaní nemôžu zarábať agentúry, toto musí byť služba vo verejnom záujme.
Ak budú samosprávy súhlasiť, poďme zaviesť inflačný automat. Pre samosprávy máme štedrú ponuku – ak sa zvyšujú dane a poplatky iba o úroveň inflácie, tak to urobme automaticky, bez úpravy všeobecne záväzného nariadenia. Ekonomická situácia je krutá. Zdedili sme niečo, čo môžeme nazvať obrovský dedičný hriech. A to sa dotýka aj ekonomickej stability samospráv.
Z takmer 2 900 samospráv až 2 661 má do 3-tisíc obyvateľov. Odkázané sú od zdieľania, nie od zdierania. Preto podporme medziobecnú spoluprácu a poďme zdieľať jedného kvalitného experta pre viacero samospráv. Ak povedia áno, dáme im pomerne veľa riešení ako ich podporiť, aby sa spájali pre výkon a agendu, aby sa spájali pre to, čo vedia urobiť viacerí naraz.
Témou, ktorú si so sebou beriem aj teraz, je oddelenie termínu komunálnych a regionálnych volieb. Spojené voľby neboli lacnejšie a volebná účasť sa vlastne ešte viac znížila. V komunálnych voľbách asi o 2,5 %. A aby toho nebolo málo, vo voľbách sa stratila originalita. Ľudia mali 4 volebné lístky, v Bratislave a v Košiciach dokonca 6. Voľby predsa musia byť zrozumiteľné. Preto toto je naša ďalšia seriózna ponuka. Ak od vás dostaneme zelenú, pustíme sa do ďalších procesov rozhodovania.
Čo ďalej?
Na tieto návrhy sme sa nepýtali politických analytikov, ale starostov a primátorov. Tých, ktorí rozhodujú denne, nie raz za štyri roky. Ich odpovede zozbierame, vyhodnotíme a ak dostaneme mandát, premeníme ho na zmeny. Je to férové, predvídateľné, participatívne.
Tak, ako sme začali, chceme pokračovať – nie od stola v Bratislave, ale v teréne, v regiónoch, medzi ľuďmi. Lebo toto sú veci, ktoré majú význam.
blá blá blá, Hlavne že vzniklo 8 samosprávnych... ...
kedy príde reforme samospráv? kedy príde viac... ...
Celá debata | RSS tejto debaty