Len aby sme si neublížili

Na Slovensku stále častejšie počúvame o potrebe modernizácie samosprávy. Na jednej strane nás to musí tešiť, lebo otvorená diskusia o problémoch musí byť sprevádzaná riešeniami. Na tej druhej strane musíme otvorene hovoriť o rizikách, ktoré vôbec nie sú malé.

– Systém miestnej územnej samosprávy je funkčný a dôveryhodný. Ale má na to, aby bol lepší.

– Systém vyšších územných služieb funguje od svojho vzniku voľnobehom, nakoľko samosprávnym krajom od ich vzniku neprišli žiadne kompetencie. Čo však v prípade komunálu neplatí.

– Systém miestnej štátnej správy je však mimoriadne čudný. Okresné úrady nemajú právnu subjektivitu. Projekt ESO sa ukázal ako Čierny Peter. Dokonca navrch majú Centrá podpory, ktoré však mali byť podpornou barličkou. Úplne nepochopiteľné.

Poďme postupnými krokmi

Najzásadnejšia reforma verejnej správy z roku 2000 a potom jej pokračovanie vo fiškálnej decentralizácii z roku 2005, s odstupom času v plnej paráde ukázali mnohé problémy.

Vláda pôvodne rozhodovala o návrhu na 16 žúp, z ktorých sa však stalo 8 vyšších územných celkov. Fanúšikovia pôvodných 16 však dnes začínajú skloňovať 4 samosprávne kraje. Ak pre nich bolo 16 optimálne číslo a 8 neprijateľné, potom je veľmi divné chápať ich úvahu o štyroch samosprávnych krajov ako najlepšie riešenie. Ale kašlime na číslo. Poďme ďalej.

Slovensku chýba audit fungovania samosprávnych krajov. Vyhodnotenie toho, čo reálne robia a porovnania s tým, čo sa od nich očakávalo. Diskusia o zníženiu ich počtu preto nie je nič viac, a nič menej, iba sebaprezentácia na báze toho, že redukovať a rušiť je jednoducho populárne.

Slovensku chýba celkové posúdenie reformy verejnej správy aj fiškálnej decentralizácie. Zavedený model však vykazuje mnohé problémy.

Na základe toho musíme konštatovať, že decentralizácia na Slovensku bolo v podstate iným pomenovaním privatizácie verejných služieb:

a) mestské a krajské nemocnice sú neraz v rukách privátneho sektora,

b) privatizácia SAD spôsobila to, že prepravné výkony vo verejnom záujme sa dohadujú medzi samosprávou a súkromnými vlastníkmi autobusov,

c) vodárenské spoločnosti majú akcionárov v podobe miest a obcí.

Samozrejme, aj tam vidíme vážne problémy, hlavne so správcovstvom, ale ako je možné, že akcionármi vodárenských spoločností sa stali mestá a obce a v prípade SADiek to tak nebolo? Mohli by sme pokračovať ďalšími príkladmi privatizácie verejných služieb pod rúškom reformy verejnej správy. Dokonca by sme mohli konštatovať, že tak, ako vlády v rokoch 2000 a 2005 s konkrétnou mierou chybovosti nastavili jestvujúci model verejnej správy, tak žiadna ďalšia tieto chyby neodstránila. Čo ešte viac prehĺbilo problémy. A my ich musíme žiť.

Komplexné východiská

Už sme si zvykli, že počas majstrovstiev sveta v hokeji nechýba v takmer žiadnej obývačke „Jágr“, a počas futbalových šampionátov máme na Slovensku milióny „Hamšíkov“. To je také naše, pocitové. Lenže pocity nestačia.

Bez inventúry prenesených a originálnych kompetencií, bez formulovania východísk pre podporu medziobecnej spolupráce, bez porovnania našej samosprávy s krajinami V-4, kde bola znovuobnovená tak ako u nás, v roku 1990 a miléniom prechádzala reformou sa nepohneme ďalej. Nepohneme sa ani dovtedy, kým nám bude chýbať posúdenie nášho systému s Európskou chartou miestnej samosprávy, pri ktorej som si istý, že ani drvivá väčšina poslancov parlamentu netuší čo je to za dokument. Keďže modernizáciu musíme vnímať v širšom kontexte, s presahmi na miestnu štátnu správu a samosprávne kraje, aj tu potrebujeme dáta, porovnanie paragrafov s realitou.

Keď si spomeniem na to, že začiatkom jari sme v rámci Združenia miest a obcí Slovenska navrhovali rozšírenie možností hlasovania zastupiteľstiev per – rollam a videokonferenciou a náš návrhy dôvodovej správy mal 1,5 A4, pričom podobne to bolo aj s návrhom legislatívnej zmeny, ale dva týždne rozpravy v parlamente z toho urobili legislatívnu esej, mám obavy. Dokonca, v parlamente boli aj štatutári zo samosprávy, ktorí v tom čase hovorili, že rozšírenie hlasovaní zastupiteľstva nie je potrebné, veď poslanci môžu rokovať na futbalových ihriskách. A čuduj sa svete, už aj pôvodní kritici využívajú tieto formy rokovania. Ale kašlať na to. Veď to iba dokázalo, že na jar nedokázali predvídať, čo sa môže diať na jeseň. Neboli to ani len vizionári, ani pragmatici. Obávam sa, že Slovensko nie je pripravené na zásadnú modernizáciu, v ktorej by argumenty zatienili pocity. Obávam sa, že Slovensko nechce inventúru toho, čo sa udialo počas reformy verejnej správy 2000 – 2005. Obávam sa, že Slovensko nemá silu sa ponaučiť z chýb, ale nemá problém riskovať s ich opakovaním.

Vnímajme politickú realitu, spoločenskú atmosféru, ekonomický vývoj. Nechoďme pretekať, lebo v turbulentnom období sú najcennejšími devízami rozvaha, pokora, pracovitosť a skúsenosti. Na modernizácii komunálu je potrebné robiť, ale nemožno od toho odtrhnúť ani samosprávne kraje, ani štátnu správu. A samozrejme, precízne posúdenie celého systému. Robme veci tak, aby sme si na konci dňa neublížili.

P. S.: Z diskusie o modernizácii samosprávy by v prvom rade mali byť vylúčení tí, ktorí ju vnímajú ako skokanský mostík do vysokej politiky, lebo osobné ambície ašpirantov na politické kreslá môžu ublížiť vecnému prístupu.

Nové parametre politického systému

01.06.2025

Slovensko je bezpochyby demokraciou. Nie som fanúšik prívlastkov, ktoré by sme jej mali dávať, ale predsa si zopár prívlastkami pomôžem. Náš politický systém dlhodobo a vo viacerých parametroch vykazuje známky chybovosti. Náš politický systém skorodoval. Koróziu vidím vo fungovaní strán. A keďže sme zastupiteľskou demokraciou, tak sme dlho svedkami externalít, až sa z [...]

Stabilná krajina nepotrebuje nestabilné strany

24.05.2025

Uťahovanie opaskov nemôže obísť stranícke kasy. Živnostiam z politiky odzvoní. Nielen o tom sú pripravované zmeny v zákonoch o politických stranách a v zákone o podmienkach výkonu volebného práva. Náprava politického systému Náš politický systém je postavený na politických stranách. Kvôli jednému volebnému obvodu pri voľbách do Národnej rady Slovenskej [...]

Fašizmus porazili hrdinovia, demokraciu musíme ochrániť my

08.05.2025

Deň víťazstva nad fašizmom nie je len spomienkou na minulosť. Je aj mementom, že sloboda a demokracia sú mimoriadne zraniteľné. Vybojovali ich tí, ktorí odmietli mlčať, keď bolo jednoduchšie sklopiť zrak. Neváhali položiť vlastné životy za vieru a nádej v lepší svet. „Dnes by sme mali menej rečniť a viac premýšľať.“ Nielen o tom, ako sme pred osemdesiatimi [...]

SR Bratislava Devín oslavy CM25 BAX

Opozícia: Oslavy príchodu Cyrila a Metoda boli len pre papalášov, bežných ľudí vyhnali za plot

06.07.2025 15:31

Fico podľa predsedu SaS tak svojim voličom odkázal - „som tu pre svojich, na vás kašlem".

polícia, polizei, páska, rakúsko

Na hudobnom festivale Electric Love v Rakúsku zomrel 22-ročný účastník

06.07.2025 15:05

Bezprostredne nebolo zrejmé, či smrť súvisela so zásahom bezpečnostných zložiek.

beata-jurik-juraj-blanar

Blanár: Šance na prímerie medzi Ruskom a Ukrajinou sa znižujú, ale treba komunikovať

06.07.2025 13:50

Výroky o potrebe odpustenia vyslovil Blanár podľa svojich slov v kontexte toho, čo sa bude diať po tom, ako dôjde k prímeriu a mierovému rokovaniu.