Cesta k novému komunálnemu manažmentu

Čo je jednoduchšie, kritizovať alebo ignorovať? Ale ani jedno z toho však nie je správne. Práve preto by sme sa na samosprávy a úrady mali začať pozerať optikou faktov a rečou očakávaní.

Nástup nového komunálneho manažmentu je nevyhnutným krokom nielen k modernizácii samosprávy, ale rovnako aj k nastaveniu lepšieho fungovania miestnej štátnej správy. Súčasťou toho musia byť aj zjednodušenia procesov, a samozrejme, úpravy kompetenčnej výbavy. Nič z toho nemusí ľudí zaujímať tak, ako samotný výsledok – komfortnejšia komunikácia s úradmi a rýchlejšie vybavovanie požiadaviek.

Od minulosti k budúcnosti

Skloňovať historický vývoj asi nemá význam a slohové cvičenia z 35 ročného vývoja samospráv aj štátnej správy v regiónoch majú patriť histórii. Pri modernizácii sa potrebujeme sústrediť na princípy fungovania verejného sektora. Ten každého z nás sprevádza celým životom.

„Témou musí byť občan, ako konečný užívateľ výhod verejnej správy, teda kvalitných a dostupných verejných služieb.“

Samozrejme, z historického hľadiska je na čo nadviazať. V prítomnosti vidíme reálnu situáciu a s využitím poznatkov, trendov a ďalších okolností máme dostatok kvalifikovaných informácií, ktoré ponúkajú alternatívne riešenia dlhodobého stavu. Hlavné je pohnúť sa z miesta a vnímať každý zásah z hľadiska užitočnosti aj udržateľnosti.

Nerušiť, ale integrovať

Nikto nemá právo zrušiť obec, alebo ju násilne pričleniť k inej. To sa jednoducho nedá, hoci občas sa nám podsúvajú aj takéto jednoduché riešenia. Čo ale s obcou, ktorá sa dobrovoľne vzdá samosprávnosti, lebo nikto z obyvateľov nemá záujem ísť do volieb a po nich si zobrať na plecia starosti, povinnosti a neraz aj nevďak či kritiku? Čo s regiónom, kde prevláda veľa malých obcí? Ako nastaviť vzťahy medzi mestami a vidiekom tak, aby to bol tandem územných partnerov? Otázok je pomerne veľa. Treba sa však pozrieť aj na východiská. Napríklad odstupňovanie kompetencií umožní samosprávam výkon úloh, ktoré dokážu zvládnuť. Nemôže mať malá obec s malým počtom prestarnutých obyvateľov také kompetencie, ako ekonomicky silné mesto – možno okresné, krajské či hlavné. Princípy platia pre všetkých, ale s kompetenciami to tak nemusí byť.

Podobné je to aj v prípade okresných úradov. Ani tie neposkytujú úplne rovnakú agendu. Aj tá sa líši od veľkosti okresov. Ak akceptujeme odlišnosti v miestnej štátnej správe a rešpektujeme jej rovnaké princípy, tak isto by sme mali pristupovať ku komunálnej sfére.

Popri odstupňovaní kompetencií je nevyhnutné podporovať spoluprácu. Napríklad formou zdieľania. V dnešnej dobe je zrejmé, že všetci nemôžu mať všetko, ale všetci by to mohli využívať. To je už iný pohľad. V prípade samospráv do života postupne uvádzame pilotný projekt Centier zdieľaných služieb. Pod jednou strechou sú odborníci, ktorí svoje služby poskytujú viacerým samosprávam. Pre samosprávy to bude finančne výhodnejšie a z hľadiska kvality odborníkov aj prínosnejšie. Zdieľanie by sme mali vidieť aj v rámci okresných úradov, napríklad zrušením územnej pôsobnosti, čo by znamenalo, že požiadavku ľudí či firiem vyrieši úradník z iného úradu, ktorý je voľný, má kapacitu. Umožníme zrýchliť tempo komunikácie a vybavovania požiadaviek.

Ďalším východiskom, ktoré sa popri pilotných Centrách zdieľaných služieb v samosprávach ponúka okresným úradom, je pilotný projekt integrovaného modelu verejnej správy, kde by sa agenda okresných úradov mohla presunúť pod strechu okresných miest.

„Napokon, pre každého človeka je lepšie mať úrady pod jednou strechou.“

Ak sa to skombinuje s elektronickými službami, ktoré sú bežné vo firmách a poznáme ich z vlastnej skúsenosti z bánk, či od mobilných operátorov, o to lepšie. Veď sa tam je naša spokojnosť limitovaná časom a očakávaným výsledkom.

Ponuka „Tretej cesty“

Verejný sektor stojí medzi dvoma piliermi. Medzi privátnym sektorom, ktorého úlohou je dosahovať finančný zisk, a nevládnym, ktorý v samosprávach reprezentujú dobrovoľné zoskupenia, mimovládne organizácie.

Prirodzeným partnerom samospráv v školstve, pri sociálnych službách, v kultúre či športe sú miestne mimovládne organizácie. Nekonkurujú mestám ani obciam. Práve naopak, sú oporou pre žiakov, odkázaných ľudí, formujú kultúrny život a výrazne pomáhajú športovým aktivitám. Ich poslaním nie je finančný zisk, ale benefity pre komunitu. Napríklad vo forme verejnoprospešnosti.

Ak sa pozrieme na silné stránky privátneho sektora, určite uvidíme, že jasný biznis plán, eliminácia plytvania a neustála snaha o efektivitu prinášajú firmám ovocie. Samozrejme finančné. Veď to je poslaním tých, ktorí vstupujú na komerčný trh. Samosprávy ani štátne úrady nie sú firmami. Nesledujú finančný zisk, lebo majú iné poslanie. To sa nemeria ziskom, ale kvalitou a dostupnosťou verejných služieb.

Spolupráca s miestnymi mimovládnymi organizáciami na verejných službách a ich zabezpečovanie kritériami, o ktoré sa opierajú firmy v podnikaní, ponúka akúsi tretiu cestu.

„Práve preto nový komunálny manažment musí reagovať na vývoj, sledovať trendy a tomu prispôsobovať poskytované služby.“

Prvým predpokladom je návrh systému postupných krokov. Niektoré potrebujú legislatívne zmeny, ďalšie si budú žiadať financie. Ale investícia do nového modelu prinesie úžitok aj spokojnosť. Zdá sa preto, že práve nevyhnutná konsolidácia je ideálnou príležitosťou na transformáciu systému, ktorý si žiada zmeny.

 

 

Z regiónov, nie z kancelárií

22.04.2025

Žiadne rozhodnutia bez diskusie, spolupráca nad rezortizmom. Presne tieto princípy som si so sebou priniesol z rezortu regionálneho rozvoja aj na ministerstvo vnútra. Nie ako politické heslá, ale ako reálny návod na zmeny. Lebo samosprávy potrebujú modernizáciu. A my nechceme nič meniť bez toho, aby sme najskôr nepočúvali tých, ktorých sa zmeny týkajú.Veď aj zákon o [...]

Ľudia chcú parlament skladať v krajoch

01.03.2025

Väčší vplyv na personálne obsadenie parlamentu majú stranícke centrály ako voliči. Ako ináč sa dá vysvetliť fakt, že poslanci so stovkami preferenčných krúžkov pôsobia v národnej rade a pritom 75-80 % voličov využíva preferenčné krúžkovanie? Systém ktorý vyhovuje viac stranám ako voličom naraz na dno. A ľudia to dávajú najavo. Na veľkosti (zatiaľ) [...]

O slovo sa hlásia regióny

22.02.2025

Až 67 % respondentov chce také zmeny volebných pravidiel, ktorými sa zvýši podiel poslancov Národnej rady Slovenskej republiky z regiónov. Vyplýva to z čerstvého prieskumu agentúry AKO. Čo z toho vyplýva pre politikov? Napríklad, že väčšina voličov strán odmieta jeden volebný obvod a požadujú skladanie parlamentu v regiónoch. Politický systém skorodoval Už viac [...]

pohreb pápeža Františka, Donald Trump, Melania Trumpová

VIDEO: Trump s modrou kravatou, Zelenskyj v čiernej košeli. Stretli sa na pohrebe, prvýkrát od roztržky v Bielom dome

26.04.2025 11:00

Trump vymenil tradičnú republikánsku farbu kravaty za "demokratickú" modrú, Zelenskyj si vyzliekol zelené tričko a vzal si čiernu košeľu.

hasiči

Rezort vnútra obstaráva pre HaZZ bezpilotné miniponorky, hasičom pomôžu pri zásahoch

26.04.2025 09:34

Rezort vnútra predpokladá, že za dve zákazky zaplatí vyše 560-tisíc eur.

pápež, pohreb

Rozlúčka s pápežom očami kňaza. 10 detailov z pohrebu a po ňom, ktoré si treba všimnúť

26.04.2025 09:30

Pohrebu pápeža a udalosti, ktoré budú nasledovať sme zosumarizovali krok za krokom.

Hejce / Pohreb / Rozlúčka /

Na Slovensku bolo doteraz len desať štátnych smútkov. Pozrite si, ktoré to boli

26.04.2025 08:00

Štátny smútok za pápeža Františka je len jedenásty v histórii Slovenskej republiky. Schválila ho vláda.