Cesta k novému komunálnemu manažmentu

Čo je jednoduchšie, kritizovať alebo ignorovať? Ale ani jedno z toho však nie je správne. Práve preto by sme sa na samosprávy a úrady mali začať pozerať optikou faktov a rečou očakávaní.

Nástup nového komunálneho manažmentu je nevyhnutným krokom nielen k modernizácii samosprávy, ale rovnako aj k nastaveniu lepšieho fungovania miestnej štátnej správy. Súčasťou toho musia byť aj zjednodušenia procesov, a samozrejme, úpravy kompetenčnej výbavy. Nič z toho nemusí ľudí zaujímať tak, ako samotný výsledok – komfortnejšia komunikácia s úradmi a rýchlejšie vybavovanie požiadaviek.

Od minulosti k budúcnosti

Skloňovať historický vývoj asi nemá význam a slohové cvičenia z 35 ročného vývoja samospráv aj štátnej správy v regiónoch majú patriť histórii. Pri modernizácii sa potrebujeme sústrediť na princípy fungovania verejného sektora. Ten každého z nás sprevádza celým životom.

„Témou musí byť občan, ako konečný užívateľ výhod verejnej správy, teda kvalitných a dostupných verejných služieb.“

Samozrejme, z historického hľadiska je na čo nadviazať. V prítomnosti vidíme reálnu situáciu a s využitím poznatkov, trendov a ďalších okolností máme dostatok kvalifikovaných informácií, ktoré ponúkajú alternatívne riešenia dlhodobého stavu. Hlavné je pohnúť sa z miesta a vnímať každý zásah z hľadiska užitočnosti aj udržateľnosti.

Nerušiť, ale integrovať

Nikto nemá právo zrušiť obec, alebo ju násilne pričleniť k inej. To sa jednoducho nedá, hoci občas sa nám podsúvajú aj takéto jednoduché riešenia. Čo ale s obcou, ktorá sa dobrovoľne vzdá samosprávnosti, lebo nikto z obyvateľov nemá záujem ísť do volieb a po nich si zobrať na plecia starosti, povinnosti a neraz aj nevďak či kritiku? Čo s regiónom, kde prevláda veľa malých obcí? Ako nastaviť vzťahy medzi mestami a vidiekom tak, aby to bol tandem územných partnerov? Otázok je pomerne veľa. Treba sa však pozrieť aj na východiská. Napríklad odstupňovanie kompetencií umožní samosprávam výkon úloh, ktoré dokážu zvládnuť. Nemôže mať malá obec s malým počtom prestarnutých obyvateľov také kompetencie, ako ekonomicky silné mesto – možno okresné, krajské či hlavné. Princípy platia pre všetkých, ale s kompetenciami to tak nemusí byť.

Podobné je to aj v prípade okresných úradov. Ani tie neposkytujú úplne rovnakú agendu. Aj tá sa líši od veľkosti okresov. Ak akceptujeme odlišnosti v miestnej štátnej správe a rešpektujeme jej rovnaké princípy, tak isto by sme mali pristupovať ku komunálnej sfére.

Popri odstupňovaní kompetencií je nevyhnutné podporovať spoluprácu. Napríklad formou zdieľania. V dnešnej dobe je zrejmé, že všetci nemôžu mať všetko, ale všetci by to mohli využívať. To je už iný pohľad. V prípade samospráv do života postupne uvádzame pilotný projekt Centier zdieľaných služieb. Pod jednou strechou sú odborníci, ktorí svoje služby poskytujú viacerým samosprávam. Pre samosprávy to bude finančne výhodnejšie a z hľadiska kvality odborníkov aj prínosnejšie. Zdieľanie by sme mali vidieť aj v rámci okresných úradov, napríklad zrušením územnej pôsobnosti, čo by znamenalo, že požiadavku ľudí či firiem vyrieši úradník z iného úradu, ktorý je voľný, má kapacitu. Umožníme zrýchliť tempo komunikácie a vybavovania požiadaviek.

Ďalším východiskom, ktoré sa popri pilotných Centrách zdieľaných služieb v samosprávach ponúka okresným úradom, je pilotný projekt integrovaného modelu verejnej správy, kde by sa agenda okresných úradov mohla presunúť pod strechu okresných miest.

„Napokon, pre každého človeka je lepšie mať úrady pod jednou strechou.“

Ak sa to skombinuje s elektronickými službami, ktoré sú bežné vo firmách a poznáme ich z vlastnej skúsenosti z bánk, či od mobilných operátorov, o to lepšie. Veď sa tam je naša spokojnosť limitovaná časom a očakávaným výsledkom.

Ponuka „Tretej cesty“

Verejný sektor stojí medzi dvoma piliermi. Medzi privátnym sektorom, ktorého úlohou je dosahovať finančný zisk, a nevládnym, ktorý v samosprávach reprezentujú dobrovoľné zoskupenia, mimovládne organizácie.

Prirodzeným partnerom samospráv v školstve, pri sociálnych službách, v kultúre či športe sú miestne mimovládne organizácie. Nekonkurujú mestám ani obciam. Práve naopak, sú oporou pre žiakov, odkázaných ľudí, formujú kultúrny život a výrazne pomáhajú športovým aktivitám. Ich poslaním nie je finančný zisk, ale benefity pre komunitu. Napríklad vo forme verejnoprospešnosti.

Ak sa pozrieme na silné stránky privátneho sektora, určite uvidíme, že jasný biznis plán, eliminácia plytvania a neustála snaha o efektivitu prinášajú firmám ovocie. Samozrejme finančné. Veď to je poslaním tých, ktorí vstupujú na komerčný trh. Samosprávy ani štátne úrady nie sú firmami. Nesledujú finančný zisk, lebo majú iné poslanie. To sa nemeria ziskom, ale kvalitou a dostupnosťou verejných služieb.

Spolupráca s miestnymi mimovládnymi organizáciami na verejných službách a ich zabezpečovanie kritériami, o ktoré sa opierajú firmy v podnikaní, ponúka akúsi tretiu cestu.

„Práve preto nový komunálny manažment musí reagovať na vývoj, sledovať trendy a tomu prispôsobovať poskytované služby.“

Prvým predpokladom je návrh systému postupných krokov. Niektoré potrebujú legislatívne zmeny, ďalšie si budú žiadať financie. Ale investícia do nového modelu prinesie úžitok aj spokojnosť. Zdá sa preto, že práve nevyhnutná konsolidácia je ideálnou príležitosťou na transformáciu systému, ktorý si žiada zmeny.

 

 

Nové parametre politického systému

01.06.2025

Slovensko je bezpochyby demokraciou. Nie som fanúšik prívlastkov, ktoré by sme jej mali dávať, ale predsa si zopár prívlastkami pomôžem. Náš politický systém dlhodobo a vo viacerých parametroch vykazuje známky chybovosti. Náš politický systém skorodoval. Koróziu vidím vo fungovaní strán. A keďže sme zastupiteľskou demokraciou, tak sme dlho svedkami externalít, až sa z [...]

Stabilná krajina nepotrebuje nestabilné strany

24.05.2025

Uťahovanie opaskov nemôže obísť stranícke kasy. Živnostiam z politiky odzvoní. Nielen o tom sú pripravované zmeny v zákonoch o politických stranách a v zákone o podmienkach výkonu volebného práva. Náprava politického systému Náš politický systém je postavený na politických stranách. Kvôli jednému volebnému obvodu pri voľbách do Národnej rady Slovenskej [...]

Fašizmus porazili hrdinovia, demokraciu musíme ochrániť my

08.05.2025

Deň víťazstva nad fašizmom nie je len spomienkou na minulosť. Je aj mementom, že sloboda a demokracia sú mimoriadne zraniteľné. Vybojovali ich tí, ktorí odmietli mlčať, keď bolo jednoduchšie sklopiť zrak. Neváhali položiť vlastné životy za vieru a nádej v lepší svet. „Dnes by sme mali menej rečniť a viac premýšľať.“ Nielen o tom, ako sme pred osemdesiatimi [...]

Štátny geologický ústav Dionýza Štúra

Hľadá sa nový šéf ústavu Dionýza Štúra. Envirorezort vypísal výberové konanie

15.06.2025 10:32

Záujemcovia sa môžu prihlásiť do 20. júna.

SR Pečovská Nová Ves, Robert Fico

Fico: Pred debatou o sankciách chceme hovoriť o plyne. Sme na konci rúry, kdo nám garantuje dodávky?

15.06.2025 10:25

Premiér Robert Fico považuje za ideologické rozhodnutie, že od 1. januára 2028 sa chce sa EÚ úplne odpojiť od ruského plynu.

Turecko balony

Po páde dvoch vyhliadkových balónov v Turecku zomrel človek, 19 ľudí sa zranilo

15.06.2025 10:22

Príčiny nehody sú v štádiu vyšetrovania.

Nicolas Sarkozy

Exprezident Sarkozy prišiel o Rád čestnej légie. Naposledy ho odobrali maršálovi Pétainovi za kolaboráciu s nacistami

15.06.2025 10:00

Rád čestnej légie je najvyššie francúzske štátne vyznamenanie.