smart nie je lacná reklama

17. februára 2018, misokalinak01, Nezaradené

vymeniť žiarovku za úspornú a kúpiť chladničku s tromi áčkami je fajn, ale to nerobí smart domácnosť. veľmi podobné je to v mestách. usmiata lavička s nabíjačkou, ktorá v lete chladí a v zime hreje je iba jeden prvok.  momentálna vychytávka a nie systémová zmena. pre spoločnosť, ktorá sa potrebuje meniť sú nevyhnutné premyslené kroky a nie lacná reklama.

 

príprava na budúcnosť 

agendu smart treba chápať ako územný plán, ktorý poznáme z našich miest. je vízia rozvoja územia, v ktorej dnes môžeme vyčleniť plochy pre budúce detské ihriská a nové bytovky, hoci zatiaľ je to iba stále voľná plocha, možno nevľúdneho vzhľadu. ale predstavou jej dáme konkrétne budúce využitie. nové stavby možno na nej nevyrastú zajtra, ani budúci rok, ale  predpokladáme, že nové bývanie je ponuka pre nové rodiny a detské ihriská poslúžia novým najmenším obyvateľom. tak prečo sa nepripraviť na budúcnosť? a už dnes jej vytárať podmienky.

 

vlna podujatí, záblesky zmien

slovenskom sa už viac ako rok premáva vlna podujatí zameraných na agendu smart. úprimne treba povedať, že modernizácia samosprávy nie je nič nové. je nevyhnutná a to tak z hľadiska kompetencií, jej výkonu, ale aj kvôli rastu a inováciám. v mnohých samosprávach nájdeme úspešné technologické riešenia a dokonca spájanie inovácií s úsporami. hoci to samosprávy doposiaľ nenazývali smart riešením, príklady ukazujú, že sa to dá.  táto agenda je mimoriadne dôležitá a preto treba hovoriť o prínose i rizikách. kto nemá silu rozlíšiť užitočné od nepodstatného a prínosné od hlúpeho, iba dáva zámienku, aby smart bolo nadávkou. hoci ako filozofia si to nezaslúži. aj v tom sa musíme ponaučiť, lebo transparentnosť a egovernment sú kvôli trpkým skúsenostiam tiež na smiech.

 

nie ako egovernment

ak rozmeníme egovernment na drobné, alebo sa pozrieme na ezdravie, zistíme, že už na začiatku sa stali chyby, ktorých oprava nestojí päť korún. systémy budované separátne spolu častokrát nekomunikujú. tešíme sa z toho, že dostaneme sms o vybavení novej občiansky či pasu, ale pritom nás súkromné firmy dávno informujú o novinkách, dokonca si spomenú na naše meniny a máme pocit, že nám venujú viac osobnej pozornosti ako štát. mimochodom, ten nám pre istotu nepovie, že na vašom aute končí stk, lebo veď tvoje auto – tvoja starosť a samozrejme – náš príjem z tvojej pokuty.

ak sa chceme vyhnúť veľmi podobným problémom pri agende smart a už teraz vieme, že rekonštrukcia je drahšia ako budovanie premyslenou architektúrou, potom treba  predchádzať veľmi podobným chybám. lebo vieme, že ten kto robí rovnaké chyby…

 

verejné služby v centre pozornosti

konečným užívateľom výhod smart musí byť občan. dediny, mesta, regiónu, kraja… nie firma, ktorá inštalovala lavičku s nabíjačkou, alebo tá, od ktorej si kúpite dron na monitoring čiernych stavieb. mimochodom, keď aj bez fotky poznáte čierne stavby, ale nič viac nezmôžete.

verejné služby sa nemôžu merať ziskom. ale kvalitou a rozsahom. teda tým, kde môžu byť inovácie mimoriadne dôležité. samozrejme, v závislosti od územia a oprávnených požiadaviek obyvateľov sa rozsah a priorita verejných služieb líšia. tam kde niet verejnej hromadnej dopravy, asi nebudete riešiť mobilnú aplikáciu o príchode busu na zastávku… a príkladmi môžeme pokračovať ďalej. až do momentu, že bude zrejmá povinnosť najskôr urobiť inventúru súčasného stavu, následne vytvoriť „územný plán modernizácie“ a jedným dychom k tomu ešte zoradiť priority, lebo všetko a naraz sa nedá. ale postupne, vytrvalo a hlavne premyslene môžeme stĺpy verejného osvetlenia nastaviť na fotovoltaiku, intenzitu svietenia podľa reálnej potreby, následne inštalovať bezpečnostnú kameru, informačnú tabuľu a dokonca aj signalizáciu, keď cestou prechádza sanitka s pacientom, aby nikto v aute, motorke, na bicykli ani pešo nekomplikoval lekársky výjazd. napokon práve bezpečnostná kamera chráni zdravie, majetok a dokonca môžete mať pod kontrolou územie, aby sme videli, koľko dreva sa z nočného lesa vyvezie tichými ulicami a kto sa pokúsil ukradnúť bicykel požičaný s bikesharingu, teda ďalšej „smart služby“.

„inými slovami, premyslené kroky a úprimná snaha sú viac ako predstieranie“

smart nie je lacná reklama. v prvom rade je o zmene myslenia, lebo najskôr investícia a potom zistenie, že na smart lavičku si nikto nesadne znamená investovanie do služieb o ktoré ich konečný užívateľ nemá záujem. nepredbiehajme sa v tom, kto je viac smart, ale kto vie domyslieť, čo bude neskôr… aby budúcnosť neukázala, že sme ráno mysleli na to, čo bude popoludní, ale nie pozajtra.