nemajú silu rezignovať.

7. novembra 2016, misokalinak01, Nezaradené

predstavte si situáciu, že chcete rezignovať, ale už ani na to nemáte silu. nie je to o ľutovaní, ale o podaní pomocnej ruky. nič viac a nič menej. presne v tejto situácii sú obyvatelia malej dedinky na severovýchode slovenska. ľudia v ondavke.

nechcú sa nechať zvoliť

v tejto obci sa doplňujúce voľby konajú častejšie ako kdekoľvek inde. nie preto, že si to starosta s poslancami vyskúšajú a rezignujú, ale preto, lebo to už nikomu z domácich nestojí ani za snahu kandidovať a nechať sa zvoliť. nechcú to a niet sa čomu čudovať. obyvateľov obce môžeme vymenovať po mene a zrátať domy, v ktorých sa večer svieti, tak na to stačia prsty.

volebna_miestnost

pravdou je, že obec s vlastným územím, obyvateľmi aj majetkom je samosprávnou jednotkou. podľa zákona vykazuje všetky znaky samosprávnosti. až na to, že ich nenapĺňa. komunálna ústava – zákon o obecnom zradení konštatuje, že základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je „starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov.“ a o to by sa mali starať dva volené orgány – zastupiteľstvo so starostom. lenže, keď už X krát nikto z nich nechcel kandidovať, obyvatelia sa jednoducho vzdali samosprávnosti.

 

„táto situácia je vzhľadom k takmer 2 900 obciam zanedbateľná“ 

 

veď nejde o systémovú chybu, ale individuálny, jeden jediný prípad. ak by sme ju mali opísať, kratší zoznam bude toho, čo majú, ako toho čo tam chýba. napriek tomu za obcou treba vidieť ľudí, ich spomienky a silné puto k rudnej hrude, ktorá negarantuje „všestranný rozvoj územia a prihliadanie na potreby obyvateľov.“

 

neúprosný zákon

komunálna legislatíva striktne vymenováva situácie za ktorých je možné obce rozdeľovať aj spájať. podľa zákona o obecnom zriadení „dve obce alebo viac obcí sa môžu zlúčiť do jednej. súčasťou zlúčenia je dohoda o zlúčení a údaje o výsledkoch miestneho referenda.“ lenže kto by šiel k referendovej urne, aby rozhodol o tom, že jeho obec bude mať na krku exekútorov z pôvodnej? apropo v tom istom zákone je uvedené, že „nová obec, ktorá vznikla zlúčením je právnym nástupcom každej z nich.“ to okrem iného znamená, že dohoda o zlúčení obcí okrem iného obsahuje fakt, na základe ktorého dohoda znamená aj „určenie majetku novej obce vrátane finančných prostriedkov, pohľadávok a záväzkov, ako aj označenie právnických osôb novej obce.“ inými slovami, susedia prídu sobášom zo súcitu k dlhom.

situácia pôsobí ako začarovaný kruh v ktorom máte možnosti, len nie sú reálne. odkazovať na možnosti miestneho referenda nie je riešením. táto možnosť je reálna, ale len na papieri. na takom akým sa pravidelne rozhoduje o vyhlásení nových a ďalších doplňujúcich volieb.

jediným východiskom je legislatívna úprava, ktorá vytvorí podmienky na základe ktorých bude obci odobratá právna subjektivita – veď obyvatelia sa niekoľko krát za sebou dobrovoľne vzdali samosprávnosti, následne by sa obec pričlenila k susednej a štát by vysporiadal jej záväzky.

obyvatelia ondavky už nemajú ani silu rezignovať. dobrovoľne sa vzdali samosprávnosti  a to, čo dnes najviac potrebujú je reálna pomoc. nie odkazovanie na zákonné možnosti, ktoré nemajú silu uviesť do života. na rozdiel od iných menších obcí, ktoré si pravidelne volia svojich zástupcov je toto neporovnateľná situácia.